Ciri-ciri
Ciri
pertama yang dapat dilihat dalam tamadun Mesopotamia (Babylon) ini melalui sistem
pemerintahan yang digunakan iaitu bersifat teokrasi. Hal ini dikatakan demikian kerana raja
menjadi pemerintah dalam sesebuah kerajaan.[1] Di samping menjadi pemerintah kerajaan, raja
juga dianggap sebagai tuhan atau walik tuhan dan pemilik ibu kota. Walaupun
raja dianggap sebagai tuhan atau wakil tuhan, rakyatnya tidak menyembah raja
mereka. Tetapi pada zaman pemerintahan
raja Naramsin, rakyat mereka dipaksa menyembah rajanya. Raja juga dikenali
sebagai lugal ataupun gabenor.[2]
Sementara itu, lugal bermaksud pemerintahan agung. Dalam pemerintahan, raja memainkan peranan
penting sebagai panglima tentera, ketua hakim, ketua rumah berhala dan menteri
kerja awam. Di samping itu, tugasan penting raja ini juga adalah membina dan
memelihara rumah ibadah.
Organisasi sosial
Dari
segi sosial, raja menduduki tangga yang teratas dalam susun lapis
masyarakat. Ini diikuti oleh golongan
bangsawan dan Paderi. Seterusnya
terdapat golongan pedagangan dan akhir sekali rakyat biasa.[3]
Berikut merupakan struktur susun lapis masyarakat Mesopotamia:
Setiap
susun lapis dalam masyarakat mesopotamia mempunyai peranan penting. Raja berperanan semua tugsan terhadap
kerajaan. Setiap arahan yang diberika
perlu dilakukan. Dalam pada itu, raja
perlu ada penganti untuk meneruskan pemerintahan setelah kemangkatannya.[4] Bagi golongan bangsawan pula, mereka akan
membantu raja dalam menguruskan pentadbiran.
Tugas golongan bangsawan yang
penting dapat dilihat iaitu memilih calon takhta pengganti.[5] Di samping itu, golongan bangsawan juga akan
dilantik sebagai pegawai. Golngan
professional pula dikenal sebagai ummane.
Hal ini kerana golongan ini fasih dan memiliki professional dalam
pelbagai bidang. Akhir sekali iaitu, rakyat biasa dan hamba. Mereka ini memduduki struktur paling bawah.
Peranan mereka ini sinonim dengan petani iaitu mengusahakan tanaman.[6]
Kepercayaan dan agama
Agama
juga memainkan peranan penting dalam kehidupan masyarakat Mesopotamia. Masyarakat Mesopotamia mengamalkan agama
politisme iaitu mempunyai tuhan yang banyak.[7] Antara dewa yang disembah oleh masyarakat ini
iaitu terdapt tiga Tuhan yang utama. Meraka adalah An, Enlil, dan Enki.[8] Tuhan An adalah Tuhan Langit dan mempunyai kedudukan
yang tertinggi dalam kalangan tuhan-tuhan Sumeria. Fungsinya iaitu menyelesaikan perbalahan di
antara tuhan-tuhan. Tuhan Enlil pula
tuhan udara dan mengawasi pergerakan dan pernafsan. Seterusnya ialah Tuhan Enki. Enki bermaksud tuhan bumi. Segala pengaliran
air dikawal oleh tuhan Enki. Satu lagi aspek dilihat dalal aspek keagamaan
masyarakat tamadun Mesopotamia ialah hubungan tuhan dengan manusia. Hubungan raja dan tuhan secara langsung
berbanding dengan hubungan manusia tahap yang rendah. Dalam konteks ini, kita dapat lihat hubungan
dengan tuhan juga sama seperti tuan dan hamba. Raja takut, hormat dan redah
diri apabila bertemu dengan tuhan.
Di
samping itu, satu Tuhan atau dewi mengawal setiap negara kota. Sebuah negara bandar terpaksa untuk menerima
Tuhan baru penakluknya. Terdapat
dewa-dewa tambahan atau dewi untuk setiap perdagangan, seperti tukang tembikar,
jurutulis, atau pekebun. Individu
bergantung di Tuhan peribadi mereka sendiri yang akan membantu mereka, banyak
seperti satu malaikat penjaga.
Pengkhususan pekerjaan.
Dalam
masyarakat tamadun Mesopotamia, perkerjaan yang dilakukan seperti petani,
pedagang. Dalam perkerjaan Mesopotamia
ini, pedagangan merupakan perkerjaan yang semakin berkembang. Hal ini dikatakan demikian kerana tempat
berhala juga dijadikan tempat perdagang selain bertani. Perdagangan ini membawa kepada kepesatan ynag
berlaku dalam tamadun Mesopotamia.
[1]
Ibid,halaman 177
[2]
Ibid,halaman 117
[3]
Sivachandralingam Sundara Raja dan Ayadurai Letchumanan, Tamadun Dunia, Selangor, penerbit fajar bakti sdn. Bhd, 1999,
halaman 48
[4]
Ibid, halaman 48
[5]
Ibid, halaman 49
[6]
Ibid, halaman 49
[7]
Katherine Reece, The Mesopotamians: conquerors of middle east,
rourkepublishing, 2005, halaman 34
[8]
Sivachandralingam Sundara Raja dan Ayadurai Letchumanan, Tamadun Dunia, Selangor, penerbit fajar bakti sdn. Bhd, 1999,
halaman 69
No comments:
Post a Comment