Powered By Blogger

Monday, 2 May 2016

Memotivasikan Murid

Definisi motivasi
Motivasi boleh didefinasikan sebagai kemahuan dalam diri seseorang untuk melakukan sesuatu bagi mencapai matlamat.  Menurut Strenberng (2001), motivasi bererti dorongan atau keperluan yang memimpin kepada sesuatu tindakan.  Selain itu, motivasi turut melibatkan sesuatu proses yang memberi kuasa dan arahan yang menggerakan tingkah laku seseorang.  Manakala bagi Mohd Zaaba dan Zuraida (2004), motivasi boleh ditakrifkan sebagai usaha dan kemahuan individu untuk belajar, bekerja kuat dan mencapai prestasi cemerlang di sekolah.
Motivasi adalah aras insentif yang terdapat pada seseorang dalam usaha untuk mencapai matlamat akademik yang berkaitan rapat dengan keinginan untuk mencapai kecemerlangan dalam setiap usaha yang dilakukan (Mohd Zaaba dan Zaraida, 2004).  Menurutnya lagi, jika seorang pelajar terdorong untuk belajar dengan tekun bagi mencapai keputusan cemerlang maka pelajar itu adalah bermotivasi.  Selain daripada itu, motivasi tidak hanya terikat kepada pembelajaran sahaja
Kepentingan
Motivasi mempunyai beberapa kepentingan untuk proses pengajaran dan pembelajaran murid.  Kepentingan yang pertama adalah untuk menarik minat murid bagi mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran.  Murid yang bermotivasi akan bersemangat untuk mengikuti pengajaran oleh guru dan memberi sepenuh perhatian terhadap pengajaran.  Hal ini akan mencetus kepentingan kedua iaitu meningkatkan daya pemahaman murid terhadap sesuatu pembelajaran.  Murid yang bermotivasi akan lebih memahami pengajaran guru kerana mereka memberi sepenuh perhatian kepada pengajaran di dalam kelas semasa guru mengajar di hadapan kelas.  Selain itu, motivasi juga penting untuk mewujudkan keghairahan untuk belajar.  Hal ini dikatakan demikian kerana pelajar yang bermotivasi akan meningkatkan usaha mereka untuk tidak hanya bergantung pada pengajaran guru tetapi juga berusaha untuk menambah pengetahuan sedia ada.
Terdapat 8 jenis motivasi yang boleh dikembangkan oleh guru di dalam kelas iaitu motivasi tugas, motivasi aspirasi, motivasi persaingan, motivasi afiliasi, motivasi kecemasan, motivasi menghindari, motivasi peguatan dan motivasi yang diarahkan oleh diri sendiri.  Jika melihat setiap maksud motivasi tersebut, motivasi tugas adalah motivasi yang ditimbulkan oleh tugas-tugas yang ditetapkan manakala motivasi aspirasi yang tinggi akan dapat dipupuk sekiranya pelajar memiliki perasaan ingin berjaya.  Guru dapat membantu pelajar yang memiliki motivasi aspirasi yang rendah dengan menggalakan pelajar tersebut untuk mengejar cita-citanya.  Bagi motivasi persaingan pula dapat diterapkan melalui persaingan yang sihat sekaligus menjadi motivasi yang kuat.  Namun begitu, guru haruslah mengawal motivasi ini kerana persaingan yang tidak sihat mampu menjejaskan motivasi pelajar.
Motivasi afiliasi adalah dorongan untuk melaksanakan kegiatan belajar dengan sebaik-baiknya, kerana ingin diterima dan diakui oleh orang lain manakala motivasi kecemasan sangat berkesan untuk meningkatkan usaha dan hasil belajar pelajar yang bermotivasi rendah dan yang memiliki kecerdasan tinggi.  Sebagai contoh, guru subjek sejarah boleh meningkatkan motivasi pelajarnya untuk menghafal fakta dalam sejarah dengan mengadakan kuiz ringkas pada permulaan setiap kelas terhadap setiap peristiwa yang berlaku dalam sejarah tersebut.  Hal ini akan mencetuskan motivasi kecemasan di dalam diri pelajar sekaligus mendorong pelajar untuk belajar.  Motivasi penguatan dapat ditimbulkan melalui diagram kemajuan belajar murid, memberikan komentar pada setiap kertas tugas, ujian dan peperiksaan pelajar dan memberi penghargaan.  Motivasi ini dapat dilaksanakan dengan memberi penghargaan dan pujian sekiranya terdapat peningkatan dalam prestasi pelajar.  Bagi pelajar yang menurun dari prestasinya perlu diberi perhatian dan nasihat.
Motivasi yang diarahkan oleh diri sendiri sangat berkesan dalam meningkatkan motivasi pelajar dalam belajar.  Hal ini dikatakan demikian kerana pelajar-pelajar yang mempunyai motivasi ini menunjukkan tingkah laku yang mandiri dalam belajar dan mempunyai sistem nilai yang baik yang menjadi latar belakang tingkah laku mereka.  Oleh itu, sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran, guru seharusnya memberilkan aktiviti yang bersesuian dengan pelajar.



Cara-cara memotivasikan pelajar
Terdapat 2 teknik motivasi iaitu teknik intrinsic dan teknik ekstrinsik.  Bagi maksud teknik intrinsic ilah dorongan dalaman dan minat yang terdapat dalam diri seseorang untuk melakukan sesuatu tanpa memikirkan ganjaran dan boleh diwujudkan secara semula jadi tetapi boleh terbentuk dari pengajaran dan pembelajaran.  Contohnya, tabiat membaca buku cerita dan bermain alat muzik.  Manakala bagi maksud teknik ekstrinsik pula boleh diwujudkan daripada rangsangan luaran dengan tujuan menggerakkan seseorang untuk melakukan sesuatu aktiviti yang akan membawa faedah kepadanya.
Kita boleh lihat ciri-ciri pelajar yang bermotivasi ini melalui perbuatan yang dibuat oleh pelajar tersebut.  Misalnya, mereka senantiasa rajin ke sekolah lebih awal, ingin ke perpustakaan, gemar membaca dan menganggap peperiksaan sebagai satu cabaran.  Dalam hal ini, guru adalah individu yang bertanggungjawab untuk memberikan motivasi kepada pelajar tersebut.  Kajian menunjukkan kebanyakan pelajar tidak cemerlang dalam kerja rumah dan tugasan kerana mereka tidak tahu apakah tujuan melaksanakan kerja atau tugasan tersebut.  Sebagai seorang pendidik, guru haruslah memberi penjelasan terhadap pelajarnya mengenai beberapa perkara tersebut iaitu sebab-sebab tugasan yang diberikan penting, perkaitan antara subjek dengan kehidupan dan memastikan pengetahuan asas pelajar mantap serta cara-cara bagi menilai hasil kerja mereka.
Selepas pelajar jelas akan perkara-perkara di atas, ini munkin dapat membantu pelajar memahami kepentingan mereka melaksanakan tugas sebgai pelajar.  Di sini terdapat beberapa cara dan kaedah yang boelh yang boleh diambil oleh seorang guru untuk meningkatkan tahap motivasi dalam diri pelajar.
Ganjaran
Pelajar yang tidak mempunyai motivasi dalaman yang kuat boleh dimotivasikan secara luaran dengan menyediakan pelbagai bentuk ganjaran.  Antaranya, mengenal pasti kebaikan dan kelebihan pelajar dan suburkannya, kesannya mereka pasti akan mengulangi kebaikan ini pada masa akan datang.  Pelbagai bentuk ganjaran boleh diberikan seperti hadiah, puji-pujian dan markah bonus dan sebagainya.  Ganjaran bukan sahaja diberikan terhadap pencapaian yang diperolehi tetapi juga terhadap usaha yang dberikan.  Guru boleh juga memberi insentif agar pelajar berusaha untuk menguasai pengetahuan dan maklumat tetapi juga bersaing antara satu sama lain untuk mendapatkan keputusan cemerlang dalam peperiksaan.  Ganjaran luar yang berkesan secara tidak langsung mampu menjana motivasi dalaman pelajar.

Tetapkan matlamat
Guru yang mengajar setiap mata pelajaran haruslah menetapkan matlamat bagi setiap pelajarnya iaitu bagi setiap subjek yang dipelajari.  Guru tersebut juga harusalah mngikuti  perkembangan pelajar dan memastikan setiap pelajar mampu merealisasikan matlamat masing-masing.  Contohnya, bagi subjek Biologi, guru yang mengajar subjek tersebut haruslah menetapkan matlamat kepada pelajar bahawa mereka harus faham tentang topik yang diajar pada hari tersebut di akhir kelas.  Jika matlamat tersebut tidak dicapai, guru harus membimbing pelajar supaya matlamat tersebut tercapai.
Mengambil berat
Pelajar akan memberikan respon yang positif terhadap guru yang mengambil berat mengenai diri dan masalah mereka.  Memahami adalah lebih baik daripada menghukum.  Ada ketikanya guru perlu bercerita mengenai pengalaman sendiri.  Misalnya, memberitahu kesilapan-kesilapan yang pernah dilakuakan sebagai satu teladan untuk pelajar.  Hal ini dikatakan demikian kerana menggunakan kaedah ini dapat mewujudkan kemesraan antara hubungan guru dengan pelajar.  Ada ketikanya guru perlu bertemu pelajar secara personal untuk membuktikan yang guru benar-benar mengambil berat tentang mereka disamping guru harus mencuri sedikit masa supaya sesi perbincangan secara personal dapat dilakukan kepada semua pelajar.
Penglibatan pelajar
Salah satu kunci motivasi diri ialah penglibatan aktif pelajar dalam pembelajaran.  Guru memainkan peranan untuk merangsang pelaar untuk terlibat dalam aktiviti seperti perbincangan dalam kumpulan, menyelesaikan masalah, aktiviti luar bilik darjah, dan interaksi antara pelajar dan guru.  Pelajar akan lebih bermotivasi apabila mereka merasakan diri mereka penting dan diperlukan.  Keadaan ini penting berikutan apabila pelajar berasa diri mereka diperlukan secara tuntasnya mereka akan lebih bersemangat untuk belajar dan berjaya.  Oleh itu, kesemua pelajar perlu terlibat dalam setiap aktiviti yang dilakukan.
Penuhi keperluan pelajar
Guru mestilah sedar bahawa setiap pelajar memerlukan daya hidup, kasih sayang, kuasa memilih, keseronokan dan kebebasan.  Misalnya, memberi peluang kepada pelajar memilih satu dari dua tajuk untuk disiapkan atau memberi mereka membuat pilihan membuat tugasan berkumpulan mengikut tajuk pilihan sendiri.  Seperti yang diketahui, pelajar yang sedang melalui alam remaja lebih mahukan kebebasan dan individu lain memahaminya.  Oleh itu, hubungan antara guru dan pelajar harus berterusan supaya pelajar dapat berkomunikasi serta mewujudkan silaturahim yang baik dengan guru.  Guru juga perlu mencipta suasana pembelajaran yang seronok dan menarik yang membolehkan mereka bebas menyumbangkan idea dan ini akan mengaktifkan dan menaikan semangat murid untuk berfikir dan menghasilkan idea baru.


Rujukan
1.      Robert J. Strenberng, (2001), Psychology: in search of the Human Mind,


2.      Muhamad Zaaba dan Zuraidah Ismail (2004). Motivasi Belajar dan Harga Diri: Hubungan dengan Pencapaian Akademik dan Kegiatan Kokurikulum Pelajar Sekolah Menengah. Journal article UUM.187: 2-18

No comments:

Post a Comment